ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ. ΤΟ ΚΕΝΟ

 

«…Στη συγχρονη Δυση, το ελευθερο, κυριαρχο, αυταρκες, πληρες ‘‘ατομο’’ δεν διαφερει και πολυ… απο μια μαριονετα που εκτελει σπασμωδικα τις κινησεις που της επιβαλλει το κοινωνικο-ιστορικο πεδιο: να κανει λεφτα, να καταναλωνει και να ‘‘απολαμβανει’’ (αν το κατορθωνει!). ‘‘Ελευθερο’’, υποτιθεται να δινει στη ζωη του το νοημα που ‘‘θελει’’…δηλαδη το μη-νοημα της απεριοριστης αυξησης της καταναλωσης… Η ‘‘αυθεντικοτητα’’ του ειναι ο κυριαρχος γενικευμενος περιβαλλων κομφορμισμος…» [Η Αποσαθρωση της Δυσης –σ.83]

«…Το νεαρο ατομο προερχεται απο μια παραπαιουσα οικογενεια, συχναζει ―ή και οχι― σ’ενα σχολειο που το βλεπει σαν αγγαρεια, βρισκεται τελος μπροστα σε μια κοινωνια, στην οποια ολες οι “αξιες’’ και οι ‘‘νορμες’’ εχουν λιγο πολυ αντικατασταθει απο το ‘‘βιοτικο επιπεδο’’, την ‘‘οικονομικη επιφανεια’’, τις ανεσεις και την καταναλωση. Ουτε θρησκεια, ουτε ‘‘πολιτικες’’ ιδεες, ουτε κοινωνικη αλληλεγγυη …

Αν δεν περιθωριοποιηθει (ναρκωτικα, εγκληματικοτητα, ‘‘χαρακτηρολογικη’’ ασταθεια), του μενει η βασιλικη οδος της ιδιωτευσης, που μπορει αν θελει να την εμπλουτισει με μια ή περισσοτερες προσωπικες μανιες. Ζουμε στην κοινωνια των λομπι και των χομπι…» [Η Κριση των Δυτικων Κοινωνιων –σ.24]

«…Η εξατομικευση των ατομων δεν σημαινει αυτονομια. Οταν ενα ατομο αγοραζει ενα ψυγειο ή ενα αυτοκινητο, κανει αυτο που κανουν αλλα 40 εκατομμυρια ατομα, και δεν υπαρχει στην πραξη του αυτη ουτε ατομικοτητα ουτε αυτονομια… Εκατομμυρια ατομα ‘‘επιλεγουν προσωπικα’’ αγοραζοντας το ιδιο απορρυπαντικο, ή… εκατομμυρια οικογενειες πατουν την ιδια ωρα το ιδιο κουμπι της tv τους για να δουν τις ιδιες βλακειες… Κι εδω βρισκεται η ασυγχωρητη συγχιση ανθρωπων οπως ο Λιποβετσκι και αλλοι, που μιλουν για ατομισμο, ναρκισσισμο κλπ., σαν να ειχαν χαψει και οι ιδιοι τις διαφημιστικες απατες. Ο καπιταλισμος… δεν εχει αναγκη την αυτονομια αλλα τον κομφορμισμο…» [Η Ανοδος της Ασημαντοτητας -σ.134/  PDF-   goo.gl/nmGrJ ]

.

«…ο σημερινός δυτικός άνθρωπος -συμπεριλαμβανομένου και του νεοέλληνα- είναι ένα άτομο περιορισμένο στην καθαρά ιδιωτική του σφαίρα, ενδιαφέρεται μόνον για το βιοτικό του επίπεδο. Προσπαθεί με τα διάφορα καταναλωτικά ‘‘αγαθά’’ να συγκαλύψει την έλλειψη κάθε νοήματος αναφορικά με τη ζωή και τη θνητότητα του.

Χειραγωγείται από τους δήθεν πολιτικούς ή είναι τόσο αποκαρδιωμένος από την πολιτική κατάσταση, ώστε απέχει. Αποχαυνώνεται από τα μέσα μαζικής επικοινωνίας. Χαζεύει τα σήριαλ και χάφτει, κατά το μάλλον ή ήττον, αυτά που του σερβίρουν ως ‘νέα’. Η σημερινή κοινωνία είναι μια κοινωνία τηλεκατανάλωσης με διπλή έννοια…

Εκείνο που κυρίως καταναλώνουν σήμερα οι άνθρωποι είναι τη-λε-ό-ρα-ση. Και μέσα από την τηλεόραση καταναλώνουν, δι’ αντιπροσώπου,τη φαντασίωση μιας ζωής που θα ήταν λεφτά, σεξ, εξουσία και βία. Μπορούν όμως να συνεχίσουν να ζουν μ’ αυτόν τον τρόπο οι άνθρωποι;

…Νομίζω ότι αυτό που συμβαίνει σήμερα στη Δύση είναι μια πρεμιέρα στην ιστορία της ανθρωπότητας. Πρώτη φορά, από όσο ξέρω, παρατηρούμε μια κοινωνία χωρίς αξίες, χωρίς νόρμες, χωρίς κατεύθυνση. Ούτε καν στην καπιταλιστική πρόοδο δεν πιστεύει πραγματικά πια κανείς…» [Ειμαστε υπευθυνοι για την ιστορια μας.  PDF ― goo.gl/Z3ukQ ]

.

«…Εν συντομια, παρακολουθουμε την ολοκληρωτικη κυριαρχια του καπιταλιστικου φαντασιακου: κυριαρχια του οικονομικου, απεριοριστη και δηθεν ορθολογικη επεκταση της παραγωγης, της καταναλωσης … Αυτη η εξελιξη δεν εκφραζει μονο τη νικη των κυριαρχων στρωματων που θα ηθελαν να αυξησουν την εξουσια τους.

Ο πληθυσμος σχεδον στο συνολο του συμμετεχει σε αυτο… Αναδιπλωμενος μεσα στην ιδιωτικη του σφαιρα ικανοποιειται με αρτο και θεαματα. Τα θεαματα ειναι κυριως εξασφαλισμενα με την tv (και τα ‘‘σπορ’’) ενω ο αρτος με ολα τα gadgets που ειναι διαθεσιμα… Ολα γινονται σαν να ειχαμε βρει το μεσο να περιορισουμε την ποσοτητα γενικης μιζεριας που παραγει η κοινωνια στο 15% ή 20% του ‘‘κατωτερου’’ πληθυσμου (μαυροι και ισπανοφωνοι στις ΗΠΑ, ανεργοι και μεταναστες στην Ευρωπη). Η μεγαλη πλειονοτητα του πληθυσμου φαινεται να ικανοποιειται με τις ανεσεις και τις μικροσυσκευες, εξω απο καποιες μεμονωμενες και συντεχνιακες αντιδρασεις, οι οποιες δεν εχουν συνεπειες. Δεν τρεφει καμμια συλλογικη επιθυμια, κανενα προταγμα εκτος της προστασιας του status quo.

Μεσα σ’αυτη την ατμοσφαιρα, οι παραδοσιακοι φραγμοι της καπιταλιστικης δημοκρατιας πεφτουν ο ενας μετα τον αλλο. Δεν υπαρχει πλεον ελεγχος της πολιτικης ζωης, κυρωσεις περαν του Ποινικου Κωδικα, ο οποιος, οπως εδειξαν τα διαφορα σκανδαλα, λειτουργει ολο και λιγοτερο. Με καθε τροπο, σε μια τετοια κατασταση, τιθεται το ερωτημα: ‘‘Και γιατι διαβολε, οι ιδιοι οι δικαστες ή οι ‘ελεγκτες’ τους, ξεφευγουν απο τη γενικη διαφθορα, και για πόσο χρονο; Ποιος θα φυλαξει τους φυλακες;’’

Η απουσια φραγμων συντελει ωστε η ενδογενης ανορθολογικοτητα του συστηματος να γινεται εντονοτερη. οι κυβερνωντες νομιζουν οτι ολα, ή σχεδον ολα, τους ειναι επιτρεπτα, με την προϋποθεση να μην αντιδρασουν πολυ ασχημα οι πολιτικες σφυγμομετρησεις… Αλλωστε δεν κυβερνουν πλεον πραγματικα, αλλα μοναδικη τους φροντιδα ειναι να παραμεινουν στην εξουσια ή να την αποκτησουν.

Οι παραδοσιακες ιδεολογιες της ‘‘δεξιας’’ και της ‘‘αριστερας’’, εχουν καταστει τελειως κενες· τιποτα το ουσιαστικο δεν χωριζει τα προγραμματα των αντιστοιχων κομματων… Δεν υπαρχει ουτε καν ενα προγραμμα ‘‘αντιδραστικο’’ ή συντηρητικο, δεν υπαρχει τιποτε…» [Μια κοινωνια που παραπαιει.  PDF ― goo.gl/0RWX0]



δες:
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ, ΙΣΟΤΗΤΑ, ΑΥΤΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗ - https://isotis.wordpress.com/d06/



8 thoughts on “ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ. ΤΟ ΚΕΝΟ

  1. ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ

    Click to access castoriadis_democr_89.pdf

    _____________________

    «…Η αντιπροσωπευση ειναι πολιτικη αυτοαποξενωση του πολιτικου σωματος. Ειναι ‘‘παρε Αγα μου το σχοινι να με κρεμασεις’’. Η μονη δυνατη μορφη δημοκρατιας ειναι η αμεση δημοκρατια. Δηλαδη η δημοκρατια οπου οι ανθρωποι αποφασιζουν μονοι τους και οχι μεσω αμετακλητων εκπροσωπων.
    (…)
    ο,τι αφορα λοιπον τις βασικες κυβερνητικες αποφασεις πρεπει να ανηκει στο συνολο της κοινωνιας. Το συνολο των πολιτων πρεπει ολοι, οχι απλως τυπικα να εχουν το δικαιωμα να συμμετασχουν σ’ αυτο, αλλα να ειναι παιδευμενοι σαν ατομα απ’ ολες τις αποψεις, κατα τροπο ωστε να μπορουνε να συμμετεχουν.
    (…)
    Η γενικη συνελευση ολων των ενδιαφερομενων εκλεγει εκπροσωπους, οι οποιοι ομως εκπροσωποι ειναι συνεχως ανακλητοι, οχι απλως υπευθυνοι. Ειναι συνεπως υπευθυνοι, αλλα ειναι και συνεχως ανακλητοι, ειναι υποχρεωμενοι να δωσουν λογο γι’ αυτα τα οποια εκαναν στους εκλογεις τους.
    (…)
    Μια πολιτεια ειναι ενα συνολο πολιτων που κυβερνουν οι ιδιοι τον εαυτο τους. Συνεπως εαν δεν ειμαστε αυτονομοι, αυτοδικοι και αυτοτελεις, δεν μπορουμε να ζουμε σε δημοκρατια, ουτε να λεμε οτι ζουμε σε δημοκρατια.
    (…)
    Δεν ειναι δυνατον ποτε να σκεφτουμε οτι ατομα τα οποια τα θελουμε ως ελευθερους πολιτες, μπορει να ειναι ελευθεροι πολιτες στην πολιτικη ζωη και να ειναι σκλαβοι κατ’ ουσιαν, μεσα στην οικονομικη παραγωγικη τους ζωη.
    (…)
    Η αυτοδιοικηση των παραγωγικων μοναδων απο τους παραγωγους ειναι και απαραιτητη προϋποθεση για μια πραγματικα αυτονομημενη κοινωνια, και σχολειο δημοκρατικο.
    (…)
    Τα κυριαρχα στρωματα τα οποια μπορει και πρεπει να αντιμετωπισει ενα δημοκρατικο κινημα, δεν ειναι μονο η οικονομικη ολιγαρχια. Ειναι και η πολιτικη ολιγαρχια και η πολιτικη γραφειοκρατια…»

    Click to access castoriadis_democr_89.pdf

  2. ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ | ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΑΙ ΙΕΡΑΡΧΙΑ
    https://castoriadis1979.wordpress.com/231-2/

    «…αν το κοινωνικο συστημα υποθαλπει με καθε τροπο την αποψη οτι εκεινος που κερδιζει 1 εκατ. φραγκα ειναι καλυτερος απο εκεινον που κερδιζει 100 χιλ, τοτε πολλοι ανθρωποι (οχι ολοι) εχουν κινητρο να κανουν οτιδηποτε για να κερδισουν 1 εκατ. αντι 100 χιλ.
    Απο τη στιγμη ομως που αυτη η διαφορα δεν θα υπαρχει σ’ενα κοινωνικο συστημα, απο τη στιγμη που θα θεωρειται παραλογο να θελει καποιος να κερδισει περισσοτερα απο τους αλλους ― τοτε θα ανθισουν αλλα κινητρα, με αληθινη κοινωνικη σημασια: το ενδιαφερον για την ιδια τη δουλεια, η ευχαριστηση να κανεις αυτο που διαλεγεις, η εφευρετικοτητα, η δημιουργικοτητα, η εκτιμηση και αναγνωριση απο τους αλλους.
    Αντιστροφα, οσο θα ισχυει το αθλιο οικονομικο κινητρο, απο την παιδικη ηλικια των ατομων ολα τα αλλα κινητρα θα ατροφουν και θα συντριβονται.

    Το ιεραρχικο συστημα βασιζεται στον ανταγωνισμο ολων εναντιον ολων, τους ενθαρρυνει να χρησιμοποιουν ολα τα μεσα για ν’ανεβουν. Οσοι παρουσιαζουν αυτο τον ωμο και παραλογο [πολεμο ανοδου] στην ιεραρχια της εξουσιας και των αποδοχων, ως “αθλητικη αμιλλα” οπου οι “καλυτεροι” κερδιζουν σ’ενα τιμιο παιχνιδι, μαλλον θεωρουν τους ανθρωπους ηλιθιους… Η ζουγκλα γινεται ολο και πιο απανθρωπη οσο ανεβαινεις τα σκαλια της ιεραρχιας…» [Αμερικανος αξιωματουχος ειχε πει, “αν θελεις ενα φιλο στην Ουασιγκτον, παρε σκυλο”]

    https://castoriadis1979.wordpress.com/231-2/

  3. ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ. ΜΑΡΞΙΣΜΟΣ-ΛΕΝΙΝΙΣΜΟΣ. Η ΚΟΝΙΟΡΤΟΠΟΙΗΣΗ

    Click to access castoriadis_marxism_leninism_gr.pdf

    «…στοιχεια του μορφωματος που θα ονομαστει αργοτερα ολοκληρωτισμος ειναι ηδη παροντα στο μαρξισμο:
    κληρονομημενη απο τον καπιταλισμο φαντασιωση του απολυτου ελεγχου, φετιχισμος της οργανωσης, [το καπιταλιστικο φαντασιακο της τεχνικης και οργανωτικης ορθολογικοτητας που υποτιθεται οτι εξασφαλιζει την αυτοματη “προοδο” της Ιστοριας… το ζητουμενο ειναι να υποταχτουν τα παντα στην “αναπτυξη των παραγωγικων δυναμεων”] ορθοδοξια, ιδεα της ‘‘ιστορικης αναγκαιοτητας’’, που μπορει να δικαιολογησει τα παντα στο ονομα της τελικης σωτηριας…

    O μαρξισμος…εισηγαγε στο εργατικο κινημα μια ψευδοθρησκευτικη διασταση [οι “νομοι της ιστοριας”] και την τερατωδη εννοια της ορθοδοξιας… Οποιος μιλα για ορθοδοξια, μιλα για εντεταλμενους φυλακες της ορθοδοξιας, ιδεολογικους και πολιτικους κομισαριους, και για δαιμονοποιηση των αιρετικων… η ορθοδοξια συμβαλλει εντονα στη συγκροτηση Κομματων- Εκκλησιων… γραφειοκρατικοποιηση που απο τα τελη κιολας του 19ου αι.
    κατακυριευει το ιδιο το εργατικο κινημα…
    οδηγει στην απολυτη σχεδον στειρωση του στοχασμου… Η “επαναστατικη θεωρια” μετατρεπεται σε ταλμουδικο σχολιασμο των ιερων κειμενων…

    Ο αληθινος δημιουργος του ολοκληρωτισμου ειναι ο Λενιν… απεριοριστη επεκταση της δυναμης του κομματος, μετατροπη ολων των θεσμων σε απλες εργαλειακες αποφυσεις του… τα συγχρονα μεσα της τρομοκρατιας θα επινοηθουν, θα οργανωθουν και θα εφαρμοστουν μαζικα… η εξουσια ως αυτοσκοπος με καθε τιμημα… Το σχεδιο θα αποκτησει την ακραια και παρανοικη μορφη του επι Σταλιν…

    …Οπως ο ναζισμος, ετσι και ο μαρξισμος- λενινισμος μας επιτρεπει ν’αναμετρησουμε την τρελα και την τερατωδια που ειναι ικανος να επιδειξει ο ανθρωπος… περισσοτερο απο το ναζισμο, ο μαρξισμος- λενινισμος δειχνει την ικανοτητα του να απαταται, να αντιστρεφει τις πιο απελευθερωτικες ιδεες στο αντιθετο τους, να τις κανει εργαλεια μιας εξαπατησης διχως ορια…

    Η τερατωδης ιστορια του μαρξισμου- λενινισμου δειχνει τι δεν μπορει και τι δεν πρεπει να ειναι ενα κινημα χειραφετησης…»

    Click to access castoriadis_marxism_leninism_gr.pdf

    1. https://isotis.wordpress.com/c81/

      … Ο Μαρξ φετιχοποιει μια κατασκευασμενη παρασταση της Επαναστασης. Το μοντελο: Παλαιο καθεστως/αναπτυξη των παραγωγικων δυναμεων/βιαιη γεννα καινουριων σχεσεων παραγωγης, το οποιο κατασκευαζει ξεκινωντας απο το υποτιθεμενο παραδειγμα της Γαλλικης επαναστασης, ανυψωνεται σε σχημα-τυπο της ιστορικης εξελιξης και προβαλλεται στο μελλον… Ο μυθος της Ιστοριας και των Νομων της Ιστοριας, ο μυθος της Επαναστασης ως μαιας της Ιστοριας… αρχιζουν να λειτουργουν σαν θρησκευτικα υποκαταστατα μεσα σε μια χιλιαστικη νοοτροπια…

      … ο Λενιν δημιουργει το προτυπο αυτου που θα ειναι ολες οι συγχρονες ολοκληρωτικες οργανωσεις, το μπολσεβικικο κομμα, το οποιο πολυ γρηγορα μετα τον Οκτωβριο του 1917 θα κυριαρχησει στα σοβιετ, θα τα καταπνιξει και θα τα μετασχηματισει σε οργανα και παραρτηματα της ιδιας του της εξουσιας… Η κατασκευη της μηχανης αυτης για την καταληψη της εξουσιας μαρτυρει την επικρατηση του φαντασιακου του Κρατους… [αλλα και] του καπιταλιστικου φαντασιακου… ο Λενιν επινοει τον τεϋλορισμο τεσσερα χρονια πριν απο τον Taylor… αγωνιζεται να κατασκευασει αυτο το τερας, μειγμα ενος κομματος-στρατου, ενος κομματος-κρατους και ενος κομματος-εργοστασιου, το οποιο καταφερνει να στησει πραγματικα απο το 1917…

      … Υπαρχει μια επανασταση του Φεβρουαριου 1917. Δεν υπαρχει ‘οκτωβριανη επανασταση’… αλλα ενα στρατιωτικο πραξικοπημα… https://isotis.wordpress.com/c81/

  4. ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ. ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ

    «Το συνολο των μεσων που χρησιμοποιει ο καπιταλισμος υπακουει παντα στην ιδια προσταγη: τη διατηρηση της κυριαρχιας του, την επεκταση του ελεγχου πανω στην κοινωνια… Ολοι οι τομεις της ζωης πρεπει να υποταχθουν στον ελεγχο των διευθυνοντων… προς οφελος της “παραγωγης”, της “κοινωνικης σταθεροτητας” και της πωλησης αχρηστων αντικειμενων…
    Για την καπιταλιστικη ταξη…να “εξορθολογισει”… σημαινει να υποδουλωνει διαρκως ολο και περισσοτερο τη ζωντανη εργασια… στη μηχανη και στους διευθυνοντες… Να συσσωρευσει σημαινει συγχρονως να μετατρεψει την εργασια σε κεφαλαιο, να δωσει στη ζωη και στο θανατο εκατομμυριων ανθρωπων τη μορφη των εργοστασιων και των μηχανων, και για να το κατορθωσει αυτο δημιουργει ενα συνεχως αυξανομενο αριθμο προλεταριων…

    Γι’αυτο η συγχρονη κοινωνια, ειτε ζει υπο καθεστως “δημοκρατικο” ειτε “δικτατορικο”, ειναι στην πραγματικοτητα παντα ολοκληρωτικη. Γιατι η κυριαρχια των εκμεταλλευτων πρεπει να κατακλυσει ολους τους τομεις της δραστηριοτητας και να τους υποταξει. Ο ολοκληρωτισμος δεν παιρνει πια τις ακραιες μορφες που ειχε περιβληθει με τον Χιτλερ ή τον Σταλιν… αλλα αυτο δεν αλλαζει σε τιποτα το ζητημα κατα βαθος. Η τρομοκρατια δεν ειναι παρα ενα απο τα μεσα που μπορει να χρησιμοποιησει μια εξουσια για να συντριψει τη δραστηριοτητα καθε αντιπολιτευσης, αλλα δεν ειναι παντα εφαρμοσιμη ουτε παντα η πιο αποδοτικη. Η “ειρηνικη” χειραγωγηση των μαζων, η βαθμιαια αφομοιωση των οργανωμενων αντιπολιτευσεων μπορουν να ειναι πιο αποτελεσματικες… »

    Click to access castoriadis_epanast_kin61.pdf

  5. ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ. Μια Κοινωνια που Παραπαιει
    http://is.gd/rFhDCv

    «…Στις πλουσιες κοινωνιες ―που αποτελουν το πολυ το 1/7 της ανθρωποτητας― με το τελος των πολιτικων ιδεολογιων και την εκλειψη της ικανοτητας της κοινωνιας να δημιουργει νεες αξιες που να σημαινουν κατι, κυριαρχει… η ληθη. Οι ανθρωποι δεν θελουν να ξερουν οτι ειναι θνητοι, οτι δεν υπαρχει μεταθανατον ζωη, ουτε αποζημιωση ουτε ανταμοιβη. Μετα τη δουλεια επιστρεφουν στο σπιτι και ξεχνιουνται … βλεποντας τηλεοραση. Και αυτο σημαινει οτι ζουμε οχι στην κοινωνια του θεαματος, αλλα της ληθης: ξεχνωντας το θανατο, ξεχνωντας οτι η ζωη δεν εχει νοημα αλλο απο αυτο που ειμαστε οι ιδιοι ικανοι να της δωσουμε. Το θεαμα υπαρχει για να διευκολυνει και να συγκαλυψει αυτη τη ληθη. Δεν εχουμε το θαρρος ή την ικανοτητα να παραδεχτουμε οτι το νοημα της προσωπικης και της συλλογικης ζωης μας δεν προκειται πλεον να μας αποκαλυφθει ως δεδομενο απο μια θρησκεια ή μια ιδεολογια, δεν προκειται να δεχτουμε το νοημα ως δωρο, συνεπως θα πρεπει να το δημιουργησουμε οι ιδιοι…» http://is.gd/rFhDCv

    1. …εκεινο που ο γραφειοκρατης ψευτο‘‘θεωρητικος’’ απεχθανεται περισσοτερο: οι εργατες, αντι να περιμενουν, με παθητικον ενθουσιασμο, να ερθει να τους ‘‘οργανωσει’’, οργανωνονται μονοι τους σε εργατικα Συμβουλια. Και πώς τους οργανωνει, οταν του δωσουν την ευκαιρια; Οπως το καμανε οι κυριαρχες ταξεις επι αιωνες στα εργοστασια και στο στρατο. Και τουτο, οχι μονον αν και οταν παρει την εξουσια, παρα απο πιο μπροστα: σ’ ενα μεγαλο συνδικατο π.χ. ή σ’ ενα ‘‘μπολσεβικικο κομμα’’, οπου οι εσωτερικες σχεσεις, απο τη δομη τους, τη μορφη τους και το περιεχομενο τους, αναπαραγουν απλως τη δομη της καπιταλιστικης κοινωνιας: ιεραρχια, διαιρεση σ’ ενα στρωμα διευθυνοντων και μια μαζα εκτελεστων, πεπλο ψευτο-‘‘γνωσης’’ ριγμενο πανω στην εξουσια μιας γραφειοκρατιας, που επανεκλεγει τον εαυτο της και διαιωνιζεται κλπ. -δηλαδη τη μορφη που ανταποκρινεται στην αναπαραγωγη και στη διαιωνιση της πολιτικης αλλοτριωσης (και κατα συνεπεια, της καθολικης αλλοτριωσης).

      https://castoriadis1961.wordpress.com/hr/

  6. Click to access castoriadis_ergat-kin-73.pdf

    ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ. ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ [1973]

    …Η δραστηριοτητα του προλεταριατου, εδω και δυο αιωνες, τροποποιησε βαθια την κατασταση του μεσα στην καπιταλιστικη κοινωνια, και αυτη την ιδια την κοινωνια. Σ’αυτη τη δραστηριοτητα μπορουμε να διακρινουμε… ενα περιεχομενο που βρισκεται σε βαθια ρηξη με το καπιταλιστικο συμπαν.
    Δεν μπορουμε ομως να αγνοησουμε μιαν αλλη πλευρα των αγωνων του προλεταριατου -εκεινη που διαφαινεται στα πραγματικα αποτελεσματα τους. Αυτα τα αποτελεσματα εκφραζονται μεσα στις τροποποιησεις του συστηματος που στην πραγματικοτητα επετρεψαν τη λειτουργια και την επιβιωση του. Με λιγα λογια, επηρεασαν τη συνεχη επεκταση της καπιταλιστικης παραγωγης μεσα απο τη συνεχη διευρυνση των εσωτερικων του αγορων.
    […]
    Η ορθολογικοτητα και η εμμενης τελικοτητα των διεκδικητικων κινηματων ηταν η συνεχης επεκταση και η εδραιωση της καπιταλιστικης οικονομιας (που θα ειχε πραγματικα διαλυθει απειραριθμες φορες, εαν οι πραγματικοι μισθοι ειχαν παραμεινει στα επιπεδα του 1820). Ή ακομη: ο στοχος που ταχθηκε στην εργατικη ταξη, ο ιστορικος ρολος ο εγγεγραμμενος στη θεση που αυτη κατεχει μεσα στις καπιταλιστικες σχεσεις παραγωγης, ηταν να διατηρηθει ο καπιταλισμος, εναντια σ’ολα εκεινα που οι ιδιοι οι καπιταλιστες φανταζονται και επιδιωκουν αμεσα. Οσοι σκεφτονται οτι μεσα στην ιστορια δρα μια πανουργια του λογου, θα επρεπε να ειχαν το κουραγιο να πουν πως αυτη εκανε το προλεταριατο οχι το νεκροθαφτη, αλλα το σωτηρα του καπιταλισμου…[σελ. 75]

    Click to access castoriadis_ergat-kin-73.pdf

Leave a reply to ΙσοτηταEquality Cancel reply